"L-Birds back to Normandy"

All three Piper L-4J's at Kjeller Airport (ENKJ) will depart for the biggest gathering of L-Birds in history since WW2! A group of enthusiasts at St. André de l'Eure (LFFD) has worked so hard for a long time to organize the event "L-Birds back to Normandy" which will take place 6 - 9 June 2019.


The following press-release was sent out today, regarding the three Norwegian L-4's participating in the event. The press release is in Norwegian language..:

Veteranfly fra Norge skal delta ved markeringen av D-Dagen i Frankrike

Tre 75 år gamle fly skal fly fra Norge til Frankrike for å delta i den offisielle 75 årsmarkeringen av D-dagen i Normandie den 6. juni i år.

Langtur 
Deltakerne kommer fra hele Europa, og vi fra Norge er de som skal fly lengst. Med en hastighet på 130km/t og bensin til maksimalt 1.5 time i luften kommer den 1500 km turen til å ta minst tre dager hver vei. Flyene har ingen andre navigasjonsinstrumenter enn kompass, og er derfor avhengige av både dagslys og godt vær. Turen flys i tett formasjon, og i Danmark "plukkes" det opp flere deltakere fra Norden. Turen skal ende opp på en fransk militær flybase i St.André de l'Eure, litt nord for Paris, som er åpnet opp for dette arrangementet.

Flyene
Flytypen Piper L4 "Grasshopper" var en del av de amerikanernes hærstyrkene under andre verdenskrig, og var i bruk under "Operation Overlord". De ble benyttet til observasjon, ildledning og lette transportoppdrag. 50 slike fly kom til Norge i 1947, og ble benyttet av flyklubber i hele landet. I dag er det få flydyktige eksemplarer igjen i hele verden, og de fleste som er igjen i Europa skal i juni delta i den store markering av D-dagen.

Markeringer 
Flere markeringer skal gjennomføres på de fire dagene. I tillegg til selve D-dagen 6.juni, vil de kjente strendene Omaha, Utah, Gold, Juno og Sword bli overflydd i en minnestund fredag 7.juni. 8.juni er det åpen dag på flybasen med presentasjon av alle flyene. 9.juni skal flyene delta på en "1944 re-enactment" ved Lessay i Manche, samt at det skal gjennomføres en eksepsjonell landing av 7 fly på stranden Utah Beach, den første stranden det landet fly på under invasjonen. Flyene er alle fra 1944, og er i dag i privat eie:
  • LN-RAP (Militært serienummer 44-80287) 
  • LN-MAV (Militært serienummer 45-4417) 
  • LN-SAI (Militært serienummer 44-80283) 
Flyene flys under foreningen "L-birds of Norway", som drifter og restaurerer såkalte "liaison" fly.

Lenke til arrangementet: https://www.l-birds.fr/en/

Avreise fra Kjeller, rett utenfor Oslo, vil være søndag morgen 2. juni. Om ønskelig kan vi være tilgjengelig i dagen før dette.
Bilder samt artikkler fra Vi Menn og Flydagsmagasinet med bakgrunnsinformasjon kan lastes ned via denne lenken: https://fil.email/LIgINMLO

-


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Day 1: Kjeller to Rendsburg

Day 2: Rendsburg to Hilversum (part 2)